In deel 1 staat dat je al heel veel aan het kledinglabel kunt aflezen. In deel 2 bekijken we de producenten. Hoe gaan zij te werk met duurzame kleding? In deel 3 belichten we hoe transparant kledingmerken zijn over hun duurzaamheid.
-
Hoe transparant is het merk?
Kledingmerken die duurzaamheid echt nastreven hebben vaak uitgebreide informatie op hun website staan. Hoe gedetailleerder de informatie, hoe betrouwbaarder het merkZij vermelden:
- hun materiaalkeuze
- de plek waar hun kleding geproduceerd wordt
- onder welke (werk)omstandigheden en/of
- ze diervriendelijk zijn of niet.
Je kunt ook zelf een merk vragen naar hun praktijken met betrekking tot duurzaamheid.. Waar ligt de focus op bijvoorbeeld?
- arbeidsomstandigheden
- biologische teelt zonder chemicaliën
- diervriendelijkheid?
Als ze er een goed antwoord hebben, is dat fijn. Is een merk niet bewust bezig, maar krijgen ze veel vragen hierover, dan bestaat de kans bestaat dan dat zo’n merk op den duur toch duurzamer wordt.
-
Duurzaamheid tot in de details
Natuurlijk is geen enkel merk 100% duurzaam. Toch gaan sommige duurzame kledingmerken verder dan andere en communiceren daarover. Food for Skin (geen kledingmerk, maar wel een bedrijf dat het volgens het boekje doet) let hier heel erg op en communiceert daar uitbundig over. Via hun website, via hun nieuwsbrieven. Zij betrekken hun klanten ook in het proces en vragen hun mening. Chapeau!
Voorbeelden om te letten:
- Denk aan verpakkingen: hoeveelheid, soort, her te gebruiken?, etc.
- Geef verzorgingstips die met duurzaamheid te maken hebben.
- Hoe vervoer je je producten? Kan het met een fietskoerier, een kleine elektrische auto (denk aan PicNic)?
- Beperk je voorraad. Veel voorraad kan eindigen in onverkochte voorraden. En dan? Vernietigen?
- Ik heb eens gegoogled en sommige kledingmerken zijn tamelijk uitgebreid in hun uitspraken op hun site. Hoe meer informatie, hoe betrouwbaarder waarschijnlijk.. Ik heb eens in mijn kledingkast gezocht naar merken waarvan ik enkele kledingstukken bezit.Hoe doen die het?
- Mödstrom
- Fabienne Chapot
Bij de Fashion Week van Kopenhagen moeten merken aantonen dat ze serieus bezig zijn met duurzaamheid. Zo kan een merk alleen meedoen als ze aan 18 duurzaamheidseisen voldoet.
Duurzame kleding via app of speciale site te vinden
‘Good on you’. Hier tik je merken in om te checken hoe het doen op het gebied van
- planet (milieuvervuiling),
- people (uitbuiting) en
- animals (dierenwelzijn).
Clean Clothing Campaign heft een Fashionchecker in het leven geroepen. Daar zie je hoe transparant een kledingmerk is en of ze de mensen in de productieketen een leefbaar loon betalen. Het is overigens ontluisterend om te zien hoe beroerd het meestal geregeld is.
Dit was het derde en laatste deel over duurzame kleding.
lees ook
Bron: HetKanWel.nl – de site over duurzaamheid in al zijn en haar aspecten.