LG-26. Reizen door Frankrijk – deel 1

Het laatste weekend van mijn verblijf in Frankrijk ben ik bij mijn gastfamilie in Nantes. Pakweg zes weken van tevoren verdiep ik me in de reismogelijkheden. Dat blijkt geen overbodige luxe. De Franse Spoorwegen hanteren namelijk flexibele tarieven!

25 euro wordt 45 euro

Ik zoek treintickets, die aansluiten op de treintijden hier in La Guierche. Voor wie het niet meer weet: alleen in de spitsuren en één keer overdag rijdt hier een trein naar Le Mans en v.v. Ik ga niet mijn auto in Le Mans parkeren. Een buitenlands nummerbord, ik weet niet wat dat teweeg brengt.

Dan blijken de treintickets per uur in prijs variëren, maar ik vind een enkele reis voor rond de 25 euro.  Ik tik op betalen en wie schetst mijn verbazing? Die 25 euro blijkt ineens 40 of 45 euro te zijn. Ik snap er niks van. Er stond toch 25 euro op die tijd? Ik probeer een ander moment met een andere prijs ter vergelijking. Weer veel hoger dan er staat. Dan heb ik hem ineens door; er staat vanaf 25 euro. Alleen als je het gele balkje ziet met “nog één of meer plaatsen beschikbaar”, dán heb je de lage prijs te pakken. Je moet dus heel lang van tevoren boeken om een goede prijs te krijgen. Ik wist wel dat dat het geval was met bijvoorbeeld Amsterdam-Parijs, maar niet dat variabele tarieven dus ook voor binnen Frankrijk zelf gelden.

Weken, maanden van tevoren boeken

Het gaat om een binnenlands traject van 200 km, geen wereldreis! Het lijken verdomme de vliegmaatschappijen met hun stuntprijzen wel! Bij vliegen kun je nog kiezen uit verschillende maatschappijen. Hier heb je alleen de SNCF. Zondagmiddag reizen is sowieso 2x zo duur. Een Nederlandse Française weet me te vertellen dat SNCF weliswaar een staatbedrijf is maar dat ze commerciële – lees flexibele – prijzen hanteren.

Alternatieve reismogelijkheden

Vergeten een foto te nemen van de BlaBlaCar. Dit is een openbare bus, met de geweldige naam Aléop.

Peggy uit Nantes adviseert me dan ook naar Flixbus te kijken. “Die hebben vaak goede tarieven en het is comfortabel genoeg.” Ik heb ze wel eens zien staan die bussen, in Nantes en ook op Sloterdijk trouwens. Flixbus blijkt qua vertrek- en aankomsttijden helaas niet dé oplossing.

Dan stuit ik ineens op BlaBlaCar, te verdelen in busdiensten en meereizen met de auto tegen betaling; carpoolen dus. Qua busreis vergelijkbaar met Flixbus. Saillant detail: BlaBlaCar blijkt een dochteronderneming van de SNCF te zijn.

Lang verhaal kort: Nantes wordt bereisd met BlaBlaBus. De verbinding tussen La Guierche en Le Mans en vice versa wordt anders geregeld, maar ik kom er. De bus blijkt een prima vervoermiddel te zijn, die redelijk op tijd rijdt. Het retourtje kost maar 16 euro!

Lokale treinen

Later hoor ik dat die variabele treintarieven vooral gelden voor de TGV, voor de lange binnenlandse trajecten. Iemand vertelt me dat je bij een lokale trein niet hoeft te reserveren en dat prijzen vast zijn.

Zo leer je van alles over het werkt in een land!





Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *