1 september, 8 uur. Op de telefoon floept een bericht omhoog: “trein van 13.27 naar Parijs geannuleerd! U kunt gemakkelijk omboeken naar een nieuwe reis.”
Ik ren – nog in mijn blootje – naar de computer. Gelukkig, omstreeks 16.30 uur is een volgende beschikbaar. Nog zeven plaatsen, dus snel overboeken. Gelukt! We halen opgelucht adem en passen ons tijdschema aan.
Naar het station
Vanuit de Kersenboogerd nemen we het voor de zekerheid een beetje ruimer. Een trein eerder dan nodig volgens de dienstregeling. Met mijn twee grote koffers en een rugzakje en Hein’s kleine koffer en rugzakje… 14.15 uur vertrekken wij van huis. “Ik ben een beetje zenuwachtig”, zeg ik nog tegen Hein, als we naar het station rijden. Voorzienige blik?
“Geen treinverkeer Sloterdijk-Schiphol vanwege een ongeluk”, staat op de borden. Net gebeurd, dus de conducteur weet ook niet zo goed hoe of wat. Ik bel NS internationaal. De NS app geeft namelijk geen antwoord. Wij staan in de wacht, terwijl zij het uitzoeken… Ondertussen doen onze hersens overuren. Stel nou dat er geen trein is, de taxi dan maar? Maar wat als de Eurostar daar uiteindelijk ook niet vandaan trekt? Dan geven we een duit geld uit aan een taxi voor een trein die daar niet vandaan vertrekt….
Wel/niet Schiphol?
De trein is intussen in beweging gezet en gaat niet verder dan Sloterdijk. 5 minuten later antwoord van NS Internationaal: “Mevrouw, ik zie dat deze trein inderdaad geannuleerd is, maar er zijn toch nog genoeg treinen daarna om u op tijd op Schiphol te krijgen. En ja, de Eurostar staat daar nog steeds gepland.”*) Vol wantrouwen hoor ik het antwoord aan. Op de NS app staat namelijk nog steeds dat er geen enkele trein die richting uitgaat. Halverwege de reis verandert dat gelukkig ten positieve.
Op Sloterdijk is het beredruk. Als er ergens een ongeluk is, dan is het hele treinverkeer van slag. Alle treinen zijn vertraagd, maar gelukkig komen we – als haringen in een ton – ruim op tijd op Schiphol voor onze Eurostar.
Toch niet Schiphol
Jammer maar helaas, de trein vertrekt toch niet van Schiphol, die wordt omgeleid via Amsterdam. “Maar, maar… dan missen we dus de Eurostar.” “Tja, mevrouw, meer weet ik niet, u moet naar Amsterdam en daar de volgende Eurostar pakken.” “Maar ik heb niet gereserveerd voor die trein. Dan zijn er toch geen plaatsen beschikbaar?” “Gaat u maar, het zal zich wel regelen op Amsterdam CS.”

Een beetje illustratie. Dit is eigenlijk al het laatste stukje in de kleurrijke, regionale trein van Gare de l’Est naar Lagny-sur-Marne. We persen er nog een glimlach uit na deze lange, stressvolle reis.
Hop, op de trein naar Amsterdam. Wat fijn toch dat koffers tegenwoordig wieltjes hebben…. In de trein kijkt iedereen naar elkaar. Is dit de trein naar Amsterdam wel?
Amsterdam Centraal
Ook daar zijn we weer op tijd, voor de volgende Eurostar, die van 17.10 uur. Op het perron worden we vriendelijk in het Engels aangesproken door twee gele hesjes. We leggen ons probleem uit en vragen of het ook in het Nederlands kan. Dat mag . “Geen probleem mevrouw, dat wordt geregeld. U moet de treinmanager aanspreken (zo heten ze tegenwoordig!). U kunt vast mee met de volgende trein. Bij de Eurostar zijn altijd extra plaatsen voor dit soort calamiteiten.”
Intussen zijn we kilo’s afgevallen vanwege de krakende hersen, de stress en het gesjouw met de koffers.
Twaalfkoppige Spaanse familie
De treinmanager blijkt inderdaad een buitengewoon vriendelijke en vrolijke regelaar. Zo eentje die onder alle omstandigheden cool en collected blijft. Een leuke baan als je stalen zenuwen hebt met al die zeurende mensen aan je kop!
“U kunt zeker mee naar Parijs. Misschien wel staand in de restauratie, maar ik doe mijn best een zitplaatsen voor u tweeën te vinden.” Ondertussen zoekt hij extra plaats voor een twaalfkoppige Spaanse familie met een onvoorstelbaar aantal koffers. Ook zij hebben de vorige trein gemist, net zoals vele anderen.
Staan of toch zitten?
We belanden inderdaad in de restauratie met een aantal uiterst grappige Vlamingen, die net een vlucht van 12 uur uit Las Vegas erop hebben zitten en natuurlijk doodop zijn. Ze nemen het licht op en bestellen een biertje. “Graag waarschuwen als we te luid worden”, vragen ze de barmevrouw.
Snel zien we enkele lege plaatsen en posteren ons. Binnen 5 minuten worden we daar vandaan gedreven door de rechtmatige zitplaatsbezitters… Daar komt echter onze redding. Omdat wij tot Parijs reizen mogen wij elders twee heerlijk, zachte, rode stoelen bezetten. De trein heeft intussen de sokken er al ingezet. De Vlamingen moeten staan blijven tot Antwerpen.
Hein en ik ontspannen eindelijk. Wat een chaos. Van hot naar her gestuurd, elke keer weer een andere situatie inclusief ander nieuws. Desalniettemin waren al die conducteurs heel vriendelijk en bijzonder servicegericht. Ze deden ze er alles aan om iedereen mee te nemen en waar mogelijk van een zitplaats te voorzien. Chapeau voor deze mannen en vrouwen.
Eindelijk in Parijs
Met een vertraging van een half uur komen we omstreeks 21.30 uur aan op Gare du Nord. Buiten ontmoeten we één van de vrouwelijke controleurs, die belangstellend vraagt wat wij gaan doen in Parijs. Haar avond is ook niet meer wat ze zich ervan voorgesteld had. Zo’n aanrijding (eufemisme voor een zelfmoordpoging, want echte aanrijdingen zijn er zelden) brengt altijd chaos, legt ze uit. Zij gaat maar naar haar hotel. Morgen vroeg weer op voor de reis terug naar Amsterdam.

Weer terug in Lagny-sur-Marne
Wij vervolgen onze weg naar Gare de l’Est, nog geen 10 minuten lopen verderop, en pakken de trein naar Lagny-sur-Marne een voorstad van Parijs, waar wij sinds enkele jaren telkens neerstrijken. We zijn blij verrast met ons gekozen appartement voor de komende dagen.
P.S.
Hoewel ik echt graag met de trein reis, kan ik me de laatste 20 jaar niet anders heugen dat er altijd iets is met de TGV naar of van Parijs. Meestal ligt het aan de Eurostar, maar een onverwachte bommelding kunnen zij ook niet voorkomen of een suïcide… Maar ja, wat is het alternatief? Qua reismogelijkheden. De Eurostar is in theorie de beste manier van reizen.
*) Als er geen treinverkeer is bij Schiphol kan het ook zomaar zijn dat de Eurostar er ook niet komt.