Wie vaker in Frankrijk komt, weet dat de Fransen dol zijn op rotondes (rond point hier geheten). Volgens mij hebben zij ze uitgevonden.
Begin 2000 kan ik me de eerste keer herinneren dat het mij opvalt hoe vaak je in Frankrijk een rotonde tegenkomt. Daarna heeft Nederland deze best goede gewoonte over genomen. Tenslotte verloopt het verkeer zo vloeiender dan iedere keer stoppen bij een verkeerslicht.
Verkeersdrempels ten over
Maar het houdt niet op bij die rotondes. Ze grossieren ook nog eens in verkeersdrempels. Om de zoveel meter krijg je zo’n drempel. In alle soorten en maten. Heel soms een heuveltje, maar meestal moet je een halve Alp bestijgen. Als zo’n drempel niet goed wordt genomen, dan schud je goed door elkaar. En de auto waarschijnlijk ook. Vooral die rechthoekige stalen platen op de weg zijn een verschrikking. Je wordt zowat gelanceerd als je ze niet goed neemt. Anne-Marie is meestal voorzichtig, maar zo nu en dan vergist ze zich toch en dan zit ik naast haar te kermen. “Ik kan er niets aan doen”, zegt ze dan. “Die dingen liggen er gewoon”.

30 km per uur
In de meeste steden en dorpen is de max snelheid 30 km per uur. Op sommige plekken 50 als je geluk hebt. Maar die snelheid is sowieso van korte duur. Ik heb het niet gemeten, maar volgens mij kun je nog geen 50 meter rijden of je wordt gestoord door een remheuvel, meteen gevolgd door een rond point dan wel een stoplicht. En daarna weer een remheuvel om het af te leren, soms afgewisseld door wéér een verkeersdrempel. Alles om de Fransen te belemmeren harder te rijden dan de aangegeven snelheid.
Slapende agenten
Ze hebben een leuk woord voor die remheuvels, die officieel ralentisseur heten. Letterlijk vertaald: “vertrager”. Maar in de volksmond heten ze gendarmes couchés: slapende agenten. Klaar om je op de bon te slingeren waarschijnlijk.
Puntensysteem
Ondanks de vele vertragende objecten onderweg lukt het toch om soms te hard te rijden. In Frankrijk moet je enorm oppassen voor boetes, want elke boete kost je punten. De Franse overheid kent een puntensysteem. Voor iedere overtreding kunnen er punten worden afgetrokken van je puntensaldo.
Het Franse rijbewijs is gebaseerd op een puntensysteem dat begint met 12 punten . Nieuwe bestuurders beginnen met maar 6 punten. Als ze geen verkeersovertredingen begaan, krijgen ze elk jaar twee punten extra en na drie jaar bereiken ze 12 punten. Als een Fransman een verkeersovertreding begaat, kan hij punten verliezen.
Matsen
Die punten zijn dus wel een dingetje, want je kunt je rijbewijs uiteindelijk kwijtraken. Anne-Marie matst haar kinderen soms door net te doen of zij bij een overtreding achter het stuur zat. Dan belandt de boete en puntenaftrek bij haar. Of bij haar man Marinus. Zij rijdt niet zoveel en Marinus helemaal niet. Goede deal toch? Ik ben benieuwd hoe lang deze matserij stand houdt. In Duitsland fotograferen ze de bestuurder die de overtreding begaat. Wanneer gaan ze dat in Frankrijk invoeren?