De kleuren in TV-serie Bridgerton

Kijk je of heb je gekeken naar de mierzoete TV-serie Bridgerton op Netflix? Het glazuur springt soms van je tanden, maar het bekijken van de kostuums en vooral het gebruik van de kleuren in deze TV-serie zijn een feest. En leerzaam!

Het begint me op te vallen dat de kleuren van hoofdrolspeelster Penelope Featherington in de loop van de tijd veranderen. Hoe zit dat met de kleuren in TV-serie Bridgerton?

Kleuren bepalen je uitstraling

Met kleuren kun je altijd een statement maken als je die bewust inzet. Wil je vriendelijk en zacht zijn? Of ben je juist venijnig en wil je dat laten zien? Wil je sterkte en kundigheid uitstralen? Wil je opvallen of juist verdwijnen naar de achtergrond? Er zijn allerlei kleuren en kleurencombinaties om je uitstraling kracht bij te zetten.

Over de kleuren in TV-serie Bridgerton is heel duidelijk nagedacht en daar kun je veel van leren.

Lief versus venijnig

De Bridgertons worden neergezet als aardig (dus pastel), de Featheringtons zijn venijnig (dus fellere, hardere kleuren). Hun uitstraling uit zich in de kleding en wordt ook helemaal doorgevoerd in hun interieur.

Twee hoofdfamilies zijn er in TV-serie Bridgerton en die hebben hun eigen uitstraling.

De Bridgertons dragen bijvoorbeeld lichte, vooral pasteltinten.De robes zijn meestal effen, accenten vind je eerder in de kralen en linten in ongeveer dezelfde pasteltinten. Deze kleuren geven de familie weer als vriendelijk, benaderbaar, aardig voor elkaar. Je zou er soms onpasselijk van worden, maar ja, de serie is één grote stuiverroman!

Het kleurenschema van de Featheringtons bestaat vooral uit felle, intensere kleuren en vaak opvallende prints, die om aandacht schreeuwen en niet per se vriendelijkheid uitstralen. Het vele geel dat ze dragen duidt hier op jaloezie. Och, och, deze wat sneue (maar nog steeds in vol ornaat geklede) familie heeft het dan ook zó veel minder gemakkelijk dan de andere familie.

Citruskleuren de deur uit

Hardgeel en groen, citruskleuren. Penelope wil ze niet meer. Ze gaat naar zachte kleuren, bij voorkeur zachtgroen. Ze is meer iemand op de achtergrond, dat wil ze uitstralen.

Uiteindelijk draait de hele serie om Penelope Featherington. Een vrouw die altijd op de achtergrond blijft, om diverse redenen (ga de serie zien als je nieuwsgierig bent). Op een bepaald moment in de serie beslist ze nooit meer die citruskleuren te dragen, die waren voorgeschreven door haar moeder. Pasteltinten, vooral zachtgroen, draagt ze nu graag. Dat past meer bij haar ingetogen karakter en het feit dat ze niet te veel wil opvallen.

Niet altijd een muurbloempje

En dan… wil Penelope wel opvallen! Dus een meer aanwezige kleur is nodig om gezien te worden. En dat hoeft niet altijd rood of geel te zijn, zoals je ziet.

Maar Penelope beslist op een dag dat ze niet altijd een muurbloempje kan blijven en nu toch daadwerkelijk op zoek moet naar een man (zoals dat in die series gaat en zeker in die tijd! In dit geval rond 1850)  Als ze haar opwachting maakt op een bal schittert ze in een smaragdgroene jurk, versierd met zwart versierde tule. Ook nog een lekkere tegenhanger met de pasteltinten die de andere jongedames op het bal dragen. En dus, terwijl ze bij het bal de trap afdaalt, merkt iedereen haar op – misschien wel voor de eerste keer.

“Zie me niet staan ajb”

Maar niets gaat van een leien dakje – drama, drama, drama . Wanneer Penelope zich tijdens een schandaal in haar huis verstopt, verwoorden de kleuren van haar kleding haar gemoedstoestand. Ze draagt weer die zachte pasteltinten, waarin ze bijna verdwijnt. Op een dag zien we haar de trap afkomen, gekleed in dezelfde kleuren als het huis, lichtgeel, terwijl haar borduurmotieven en passementen de bordeauxrode tinten van de vloer weerspiegelen. We krijgen het gevoel dat ze op wil gaan in de bekleding, letterlijk wil verdwijnen.

Terug op sterkte

Gelukkig kent de serie natuurlijk – wederom een mierzoet – ‘happy end’. Penelope herpakt zich en zorgt voor een spetterend einde, waarin ze maakt dat ze in het middelpunt van de belangstelling staat en sterk overkomt. Daar hoort natuurlijk een robe bij in een krachtige kleur. Een prachtig stevig blauw dat haar uitstraling en haar woorden versterkt.

Penelope maakt aan het einde van de serie een statement. Daarbij wil ze krachtig overkomen!

De kleuren in TV-serie Bridgerton zijn dus heel bewust neergezet en zo kun je dus heel goed de psychologie van kleur volgen. Ga je (weer)  kijken, je weet nu waarop je kunt letten. Heb veel kleurrijk plezier.

 

P.S. Als je van waanzinnige pruiken houdt, dan is deze TV-serie ook zeer de moeite waard. De koningin heeft iedere keer buitengewone pruiken op haar hoofd. Een studie waard!

Lees ook

 





Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *