Nantes is een uitgestrekte stad. Meestal ga ik met openbaar vervoer, vervolgens te voet door de stad, maar met de fiets is mijn actieradius veel groter. Bovendien is het wel een uitdaging om vanuit mijn voorstadje Chapelle-sur-Erdre naar Nantes te fietsen. In 30-45 minuten ben ik er, afhankelijk van het te bereiken stadsdeel.
Fietsvriendelijke stad
Nantes is fiets- en voetgangersvriendelijk, zeker in het centrum. Op sommige plekken kan ik in Nederland alleen maar dromen van zoveel ruimte voor de fiets. Zeker in vergelijking met Amsterdam, waar de fietspaden zo langzamerhand te smal zijn door de verschillende fietssnelheden.
Tegelijkertijd is het er – zeker in het spitsuur – net zo druk als in Amsterdam, met veel elektrische fietsen. Gelukkig niet al te veel ‘trottinettes’, van die elektrische stepjes. Dat is in sommige steden wel anders; in Parijs is het zelfs uit de hand gelopen. Er is nu een wet in de maak die het gebruik van die snelle stepjes aan banden wil leggen.
Fietspaden gaan alle kanten op
De fietspaden waaieren alle kanten op, de ene keer rijd je rechts, dan ineens in het midden, dan weer delen wandelaars en fietsers hetzelfde pad. Volgens Peggy zijn ze nog volop bezig om de fietsroutes aan te leggen en doen ze het vaak met de bestaande situatie. Vandaar dat je zo enorm moet opletten in welke richting het fietspad nú weer loopt.
Iedereen let goed op elkaar en auto’s geven je vaker voorrang dan ik zou verwachten. Peggy vertelt dat ze meer voorrang geven dan ze zouden moeten volgens de verkeersregels. Ook fietsers en voetgangers letten goed op elkaar. Dat is ook nodig, want veel loopt en fietst door elkaar. Soms begrijp ik er echt geen hout van, maar zolang ik blijf opletten is er niets aan de hand.
Langs de Loire en Erdre
Wat zo ontzettend leuk is aan Nantes, dat je echt kilometers lang langs de rivieren kunt wandelen en fietsen. In de stad, buiten de stad. Je komt dan ook de mooiste parken tegen. In de stad is het fietspad goed te doen, daarbuiten rijd je meestal op een pad wat niet zo prettig voor de billen is, maar dan volgt weer een leuk stuk over houten vlonders.
Ontspannen fietsen
Zodoende is het in Nantes een stuk meer ontspannen fietsen dan in Amsterdam, waar iedereen altijd haast heeft en het ieder voor zich is; het is een soort verkeersjungle.
Helm of geen helm? Ik schat dat hooguit 40% met helm rijdt. Daarbij horen ook mensen op stepjes en kinderen. De kinderen dragen vaak wel een – vaak veel te grote – helm, voorafgegaan door een vader zonder helm.
P.S. Dit gaat over Nantes. Het zou zo maar kunnen dat het verkeersgedrag in andere Franse steden heel anders is.